Mali PiTIČNIK z zlatimi pikami
Beli pitičnik z zlatimi pikami, fi 24 cm - slovenski izdelek
Glineni BELI pitičniki so ročno izdelani v Sloveniji in ozaljšani s pravim zlatom. Premazani so z glazuro primerno za stik z živili.
PiTiČNiK je primeren za peko tako slanih kot sladkih pit in vseh vrst sladkega peciva,ter ostalih dobrot iz vaše kuhinje.
Zaradi svoje večnamenske uporabe je lahko čudovito darilo. Svoji prijateljici, sodelovki ali poslvnemu partnerju polepšajte dan in ji/mu ga podarite. Vseeno je, ali je prazen, a poln z okusno pito, ki jo pripravite po priloženem receptu, je lahko še toliko bolj sladko, okusno in lepo darilo.
Navodila za uporabo:
Pred prvo uporabo, da pitičnik ne poči in se prečisti, vanj vlijete vodo in postavite v segreto pečico na 180°C ter pustite 20 minut, da se pregreje. Lahko jih perete v pomivalnem stroju. Pri ročnem pranju ne uporabljajte agresivnih pralnih sredstev in grobih gobic. Uporaben je v električni in plinski pečici.
Primeren tudi za peko pit. Napolnjen s suhim sadjem ali oreščki bo zablestel v vašem domu.
Lončarski izdelki izdelani v Sloveniji
Lončarstvo sodi med najstarejše in najbolj razširjene obrti na Slovenskem. Izkopanine lončarskih izdelkov nam pričajo, da je bilo na slovenski zemlji lončarstvo zelo razvito že v mlajši kameni dobi. Posoda, ki je potrebna za kuho in jelo je spremljala človeka skozi celotno zgodovino. Naši predniki so izdelovali glinene izdelke iz mehke gline na lončarskem vretenu. Glino so oblikovali z rokami.
Glino dobimo iz ilovice, ki jo izkopljemo in prečistimo. Vpija vodo, zato je zelo mehka in jo lahko oblikujemo z rokami. Hranimo jo v različnih posodah, ki jih je potrebno vedno tesno zapreti. Poznamo več vrst: BELA GLINA je zelo porozna. Po peki postane popolnoma bela. Med lončarji in kiparji je priljubljena za izdelavo manjših predmetov in kipcev. RDEČA GLINA, pri kateri izdelek postane po peki rdeče barve. ČRNA GLINA postane po peki temno rjave barve. Višja je temperatura, temnejši je končni izdelek.
Danes za izdelavo velikega števila istovrstnih keramičnih izdelkov uporabljamo stroje. Keramiko delimo na industrijsko in umetniško. Oboji, umetniška in industrijska keramika, uporabljata stroje za lažje in hitrejše delo, razlika med njima pa je, da je vsak izdelek pri umetniški keramiki malce drugačen in poseben, saj je večji del procesa izdelave odvisen od spretnosti lončarja. Za pripravo tega govornega nastopa sem obiskala lončarja, ki mi je pokazal izdelavo POTIČNIKA, ki spada med umetniško keramiko.
Postopek se prične z izdelavo kalupa, ki nato služi kot model za celotno serijo predmetov. Najprej v mavčne kalupe vlijemo tekočo glino. To je mešanica vode in gline v prahu. Ulitek v kalupu pustimo nekaj dni na sobni temperaturi, da se dovolj strdita stena in dno, ostalo, nestrjeno vsebino, pa zlijemo stran. Nato izdelek zbrusimo ter oblikujemo rob in stene potičnika. Zatem izdelek prvič žgemo. Temu rečemo biskvitno žganje in traja od 8 od 9h na približno 950°C. V peči izdelek pustimo, da se ohladi, kar običajno traja vsaj 12 ur. Če bi prehitro odprli vrata peči, bi izdelki počili.
Sledi nanašanje glazure. Fino mlet steklen prah, zmešan z vodo nanašamo na izdelek:
- s potapljanjem,
- s brizganjem v komori ali
- s čopičem.
Barva končnega izdelka je odvisna od barve glazure.
Sledi drugo žganje pri nekoliko višji temperaturi. Preden se potičniki naložijo v lončarsko peč, jim je potrebno zbrusiti zunanji del dna. Tako je dno rahlo hrapavo in očiščeno glazure, da se pri visoki temperaturi ne prilepi na pečico. Čisto na koncu dodamo na potičnike še poslikave. V našem primeru so to zlati elementi: zlate pikice, ki jih nanašamo kot nalepke in obrobo, ki jo ročno narišemo s čopičem in barvo iz razredčenega zlata. Sledi še zadnje, tretje žganje pri 750°C. Nato se mora potičnik še poslednjič ohladiti.
Izdelava enega takega potičnika traja približno 10 dni. Vsak izdelek je unikat, ki pripoveduje svojo zgodbo. Narejen je po željah naročnika, a z neprecenljivim znanjem in skrbnimi rokami mojstra.
»Ko kupujete ročno izdelan predmet, ne kupujete samo materiala, ampak tudi umetnikovo znanje, čas, trud in spretnost, ki so potrebni za izdelavo unikata.« Brigita Herjavec